Boj

Proč pravidla?

Doba již postoupila a lidi nebaví mít na každou drobnost pravidlo a spíše než na hrdiny z Dračího doupěte plného skillů a tabulek si hrají na běžné obyvatele tabulkami neobsažitelné. Pravidla jsme dělali s vidinou toho, že lidé nechtějí životový systém a pořvávat na sebe při boji "za dva", "za tři".

Proto jsou pravidla spíše návodem, jak hrát danou situaci, než aby hraní omezovala. Jsou spíše ukazatelem normy, než striktními mantinely. Jsou tu vlastně od toho, aby hráč pochopil a věděl, jak má reagovat na hru ostatních. Nejedná o striktní nařízení, ale o pomocný návod, jak asi která mechanika (zbraň, zbroj) funguje. Pokud se odchýlíte a nebo něco zapomenete, nic se nestane.

„Jde vlastně o šatrh, kdy díky pravidlům víte,
jak která zbraň je silná a zbroj odolná.“

Jednoduchý příklad pro ilustraci: Potkají se dva soupeři, jeden je ve zbroji prošívané, druhý v kroužkové a než aby se mezi sebou začali ujišťovat, jestli a jak jejich zbraně zraňuji přes kterou zbroj, udělali jsme tento výzkum místo nich, aby si mohli v klidu užít boj a věděli, jak reagovat na zásahy.

Co je to šatrh?

Šatrh je systém, kdy si nepočítáte jednotlivé životy, ale zahrajete účinek zásahu – když vás protivník škrábne, uskočíte, znejistíte, ale jdete dál bojovat, i když možná o něco pomaleji a opatrněji. Když dostanete pěkný zásah do boku, kácíte se k zemi. Platí, že zásah cítí zasažený a proto je to on, kdo vyhodnotí a hraje jeho následky. Buďme féroví a poctiví!

Jak používat pravidla?

Následující pravidla mají pomoci předcházet nedorozuměním plynoucím z rozdílných názorů na sílu zbraně nebo kvalitu zbroje.

Snažili jsme se co nejvíce přiblížit realitě.

Snažili jsme se, aby herní mechanismy v bojových pravidlech byly co nejvěrnější, nejjednodušší a co nejméně rušily hru.

Snažili jsme se, aby pravidla zážitek z boje spíše umocňovala, než brzdila.

„Počítáme s tím, že všechna pravidla nebudete znát zpaměti,
ale budou tu a když si nebudete vědět rady,
podíváte se do nich a pomůžou vám.“

Počet životů

„Každý má jen jeden život: Ten svůj.
Starejte se o něj, můžete o něj přijít!“

Každý je jinak odolný a silný a možná má dovednosti, o kterých nic nevíte.

Vědět o nich nepotřebujete, pokud ho zrovna o ten jeho život nechcete připravit. Pokud to udělat chcete, pátrejte, co s tím:) Nebuďte podezřívaví, neočekávejte podvod a nehádejte se.

Zásahy

Vážné (těžké) zranění = Zásah mimo zbroj jakoukoli zbraní.

Lehké zranění = Zásah do zbroje zbraní vyšší nebo stejné kategorie.

Žádné zranění = Zásah do zbroje zbraní nižší kategorie než má zbroj.

3 lehká zranění = těžké zranění.
Zásah mimo zbroj = těžké zranění.

Zásah zezadu (mimo zorný úhel zasaženého) do zbroje – pokud je zbraň účinná, zahlásí útočník „Tumáš!“, aby zasažený registroval zásah.

Zranění, agonie a smrt

Lehké zranění

Samo se zregeneruje po půl hodině. Léčitel může léčení zkrátit.

Těžké (vážné) zranění

Zasaženého vyřadí z boje, nemá jinou starost, než se snažit neumřít (snaží se odplazit z boje, zabránit vykrvácení apod.).

Zregeneruje se po ošetření (První pomoc) a dvou hodinách. Léčitel může léčení zkrátit.

Pokud není odborně ošetřeno (První pomoc), upadne raněný asi po čtvrt hodině do agonie. Úspěšný zásah do těžce zraněné osoby ji také pošle rovnou do agonie.

Agonie

Trvá další asi půl hodinu, hráč v agonii už jen leží a čeká na zázrak nebo Ranhojiče. Asi po půl hodině následuje smrt (kóma), tj. odeberete se za organizátory.

Zbraně

Krátké zbraně

umí používat každý bez dovednosti

= vše do 70cm a vrhačky, dlouhé nože, tesáky, mačety, krátke sekerky, srpy apod.

Dlouhé zbraně

umíte používat s dovedností, viz níže.“

Lehké zbraně

  • jednoruční meče / sekery do 100cm apod. = luky do 15kg

Střední zbraně

  • jednoruční drtivé zbraně: kladiva, palcáty do 100cm
  • jedenapůruční meč do 125cm (obouruč přesekne kopí)
  • kopí do 200cm, oštěp (vrhací, měkký)
  • kuše do 15kg

Těžké zbraně

  • obouruční meč do 140cm (přesekne kopí) = obouruční drtivé do 140cm = sekery do 140cm „Zbraně jako kladivo a palcát mají schopnost „Padni!“ = při dobrém zásahu pošle nepřítele o několik kroků zpět nebo ho posadí.“ „Noční zbraně nejsou.“ Do stísněných a temných prostor berte pouze krátké zbraně, ideálně celoměkčené.

Zbroje

Lehké zbroje

  • Ignorujte zásahy krátkými zbraněmi.
  • = prošívka, kožená zbroj apod., jiná zbroj bez prošívky nebo krzna pod ní

Střední zbroje

  • Ignorujte zásahy krátkých a lehkých zbraní.
  • = kroužkové brnění s prošívku, prošívka s další vrstvou apod. pod nebo na ní

Těžké zbroje

  • Ignorujte zásahy všech zbraní kromě těžkých.
  • = ocelové pláty, šupiny, pexeso, lamely, brigantýna. Vše s podzbrojovou vrstvou (prošívka, krzno).

Bojové dovednosti

Číslo v závorce je informace pro obyvatele (polohráče), kolik bodů musí za dovednost zaplatit pokud, si ji chtějí vzít do začátku. Do začátku má obyvatel 6 bodů.

Dobrodruh (plnohráč) řeší dovednosti s organizátorem při tvorbě postavy. Umí zkrátka to, co dává smysl v kontextu jeho postavy.

Má-li dovednost víc stupňů, je uvedená cena za jednotlivé stupně (a účinnost jednotlivých stupňů) oddělena lomítkem. Pokud je u dovednosti značka (TP), vyžádej si u organizátorů podrobnosti.

Meč (1): Umíš používat jednoruční meč či šavli (do 100 cm).

Sekera (1): Umíš používat jednoruční sekeru (do 100 cm). 

Palcát/kladivo (1): Umíš používat jednoruční palcát či kladivo (do 100 cm).

Obouruční zbraň (1): Smíš používat obouruční či jedenapůlruční meč, sekeru, palcát či kladivo (jen takovou zbraň, s níž to umíš i jednoručně).

Kopí (2): Umíš používat kopí. Pokud je ti v boji přeraženo, umíš si ho opravit, ale je to možné až po boji.

Luk (1): Umíš používat luk.

Kuše (1): Umíš používat kuši.

Vrhací zbraň (1): Umíš používat vrhací zbraň. Pozor na bezpečnost!

Štít (1): K jednoruční zbrani dovedeš používat štít o obvodu do 220 cm.

Kombinace (2): Můžeš v boji kombinovat zbraně, které ovládáš – součet délek do 150cm, max. délka zbraně 100 cm.

Úhyb (1/1): Během boje smíš ignorovat jeden/dva zásahy do končetiny. Zásahu do trupu uhnout nelze. Úhyb nefunguje proti ranám ohněm, mrazem a jedem. Úhyb se nehlásí. Buď fér a počítej si to sám.

Šermíř (1/1/1/1): Víš, kde se nacházejí slabá místa ve zbrojích či v kožichu a díky těmto znalostem jsi schopen zasáhnout i dobře obrněného protivníka. Při každém boji můžeš využít jednu/dvě/tři… rány „Trefa!“, která snižuje ochranu zbroje o jeden stupeň (z těžké se stává střední a pod). Pouze na boj zblízka.

Ostrostřelec (1/1/1…): Stejné jako šermíř, ale pro střelce. Hlásí se "Trefa!"

Válečný luk (4): Silný luk s náležitým výcvikem dokáže prostřelit i střední zbroj a zasaženým síla zásahu podlomí kolena, při zásahu se řve "Padni!" (při dobrém zásahu pošle nepřítele o několik kroků zpět nebo ho posadí).

Těžká kuše (4): Prostřelí i těžkou zbroj. Síla zásahu pošle nepřítele k zemi. Při zásahu zakřič „Padni!“ (při dobrém zásahu pošle nepřítele o několik kroků zpět nebo ho posadí).