Dovednosti

Nejběžnější dovednosti

Čtení a psaní

Číst a psát neumí každý. Je na úsudku hráče, zda jeho postava číst a psát umí a zda to v životě k něčemu potřebuje. Číst a psát se můžete naučit i během hry, pokud seženete někoho dostatečně trpělivého, kdo bude ochoten vás to naučit.

„Číst a psát, neumí každý“

Lov a rybolov

Tomu se může věnovat v podstatě každý, ale většina starousedlíků dá přednost zemědělství a chovu ovcí či vepřů. Lovu se tedy věnují hlavně mladí muži pro zábavu a elfové z Hvozdu kvůli obživě. Lovit může ten, kdo umí ovládat střelnou zbraň, luk nebo kuši, nebo umí klást pasti.

Zvířata k lovu hraje bestiář. Pokud se chytí do pasti nebo se dokážete ke zvířeti nepozorovaně přiblížit a trefit ho (vzdálenost je na vás), je potřeba kořist vyvrhnout (RP) a fyzicky dotransportovat domů nebo k místu prodeje. Pokud je kořist na lovce moc těžká, má dvě možnosti. Sežene si pomoc a donesou srnku společně nebo ji naporcuje a bude ji nosit po částech (části získá od kořisti). Když mu to odnášení nebo hledání pomoci bude trvat moc dlouho, může kořist odnést někdo jiný, třeba hladový medvěd nebo rys nebo jiný hráč, který půjde zrovna kolem.

Ryby najdete v řece, jak jinak. Rybařit může každý, kdo si sežene udici a háček, případně síť. Chytíte-li rybu, můžete ji třeba prodat v hospodě.

„Loví kde kdo, lovec úspěšněji.“

Stopování

Stopy představují kartonové čtverečky s popisem nebo obrázkem. Pokud vaše postava stopovat neumí, ignorujte je. (Karton není lepenka za které jsou krabice, ale papír tvrdší než kancelářský.)

„Nejsi-li stopař,
kartonky ignoruj.“

Kladení pastí

Past může nastražit každý, kdo ji dokáže vymyslet a připravit. Herní mechanizmus (který můžete, ale nemusíte využít, pokud vymyslíte lepší) je pastička na myši, od které vede někudy skrytý provázek. Pokud o něj někdo zavadí, spustí past a hlasité cvaknutí to potvrdí. Kde sehnat past je otázka… zkus kováře. Nebo se nenápadně ptej. Buď připraven na zvídavé otázky, na co to sháníš...

„Slyšíš-li sklapnout past,
jsi zřejmě chycen.
Nebo někdo hodně blízko.“

Léčitelství a bylinkářství

Všechny bylinky ve hře jsou reálné rostliny, které se vyskytují někde na herním území. Valná většina bylin má reálně ty účinky, které jsou u nich uvedeny. (Jestliže rostlina není léčivá a simuluje nějakou středozemskou květenu, nebo je dokonce jedovatá, je to u ní uvedeno.) Pokud vaše postava ovládá znalost bylin, obdrží od organizátorů herbář podle úrovně svých znalostí.

Léčení

Léčení probíhá co možná nejvěrnější simulací skutečné léčby. Pokud má postava zlomenou nohu, měla by dostat dlahu, pokud má otevřenou ránu, rána by se měla vyčistit, zašít a ovázat čistým obvazem. Každá kultura používá jiné léčebné postupy a procesy, takže například elfí léčitel bude postupovat dost odlišně od hobití bylinkářky. K léčení lze využívat různé bylinné odvary, masti, sirupy, vykuřování, zaříkávání, ...

Vážněji zraněný by měl věnovat nějaký čas rekonvalescenci. Orientačně – lehké zranění se vyléčí samo asi po půl hodině, ošetřené rychleji.

„Lehké zranění:
léčí se samo asi 30min; s léčitelem rychleji.“

Vážné (těžké) zranění vyžaduje, aby někdo znalý poskytl První pomoc a poté se zregeneruje asi po dvou hodinách, nebo rychleji, pokud pomáhá zkušený Léčitel. Pokud není odborně ošetřen (První pomoc), upadne raněný asi po čtvrt hodině do agonie. Úspěšný zásah do těžce zraněné osoby ji také pošle rovnou do agonie.

„Těžké zranění:
nevyléčí se samo, neošetřený zraněný = za asi 15min agonie;
ošetřené (První pomoc) = vyléčí se za asi za 2 hod; s léčitelem rychleji.“

Z agonie se není možné zregenerovat, může vás zachránit zkušený Ranhojič nebo upadáte ko kómatu/smrti a jdete hledat organizátora.

„Agonie:
nevyléčí se sama, neošetřený zraněný = za asi 30min smrt (kóma);
ošetřená (Ranhojič) = vyléčí se jako velmi těžké zranění.“

Léčení různých speciálních vnitřních poranění, otrav, nemocí apod. je na Bylinkářích a Léčitelích, oni (snad) vědí, po čem a za jak dlouho se vám udělá lépe.

Řemesla

Lidé ve Středozemi se věnují mnoha řemeslům a vaše postava může být třeba farmář, švec, tesař, kameník, kovář, pekařka, švadlena, dřevorubec, ...

Ovládá-li vaše postava nějaké řemeslo, měli byste mít pro toto řemeslo nějaké základní rekvizity a atributy. Řemeslná činnost se pak provádí co možná nejrealističtějším napodobováním dané aktivity. Jelikož jsme ale omezeni časem a prostorem, tak například u kamenných staveb postačí postavit zmenšenou nebo naznačenou verzi, kovář nemusí kovat železné podkovy, ale např. použít měkký drát, farmáři postačí malé políčko s několika řádky atd.

Speciální a individuální dovednosti

Některé postavy samozřejmě mohou ovládat i netradiční dovednosti jako například míchat kouzelné lektvary, vyrobit kouzelné předměty, vyznat se na černém trhu a kdovíco ještě. Pokud vaše postava něco takového dokáže, její dovednost se řeší individuálně při přípravě postavy.

Dovednosti pro obyvatele a inspiraci

Dovednosti jsou schopnosti vykonávat určitou činnost s herním efektem lépe než laik. Nenajdeš-li kýženou dovednost, ptej se.

Číslo v závorce je informace pro obyvatele (polohráče), kolik bodů musí za dovednost zaplatit pokud, si ji chtějí vzít do začátku. Do začátku má obyvatel 6 bodů.

Dobrodruh (plnohráč) řeší dovednosti s organizátorem při tvorbě postavy. Umí zkrátka to, co dává smysl v kontextu jeho postavy.

Má-li dovednost víc stupňů, je uvedená cena za jednotlivé stupně (a účinnost jednotlivých stupňů) oddělena lomítkem. Pokud je u dovednosti značka (TP), vyžádej si u organizátorů podrobnosti.

Přírodní dovednosti

  • Bylinkaření (1/1/1): Smíš sbírat byliny, které znáš (ty, které neznáš, nepoznáš) a používat je k léčení nemocí. První stupeň – schopnost sbírat byliny a léčit lehké nemoci, druhý stupeň – schopnost léčit vážné nemoci a rada do začátku, kde co roste (pouze pokud tento druhý stupeň má postava do začátku), třetí stupeň – možnost léčit smrtelné choroby a experimentovat s účinky bylin. (TP)
  • Znalost zvířat (1): Umíš z chování zvířat odhadnout, zda se v okolí neděje něco divného (a případně vytušit náznak, co by to tak mohlo být). Poté, co v terénu reálně pozoruješ nějaké zvíře (ne hmyz) či ptáka na max. cca 25 metrů, si promluv s organizátorem.
  • Lov (1/1/1): Jsi zkušený lovec a víš, kdy a kde se běžně vyskytují která zvířata. Pokud během lovu uděláš hluk a poplašíš zvíře, smíš 1x /2x / 3x použít ukrytí metodou „ruka na hlavě“. Z úlovku umíš získat i sádlo a kůži. Sádlo se hodí bylinkářům na masti, kůže koželuhům. Umíš také klást pasti, pokud si je seženeš.
  • Stopování (1): Stopy představují kartonové čtverečky s popisem nebo obrázkem, který který můžeš prohlédnout/přečíst.

Léčitelství

  • První pomoc (1): Umíš ovázat „běžná“ vnější zranění a zabránit upadnutí do agonie (zranění typicky z boje, úrazy; nikoliv popáleniny, zásahy od duchů, otravu, omrzliny, agónii atd.). (TP)
  • Léčitel (2): Umíš ostatním léčit vnitřní zranění a zranění ohněm, mrazem či jedem. Pokud již umíš Bylinkaření, stojí jen 1b. Umíš urychlit léčení lehkých i vážných zranění na polovinu času. (TP)
  • Anatomie (1): Umíš určit příčiny smrti (nemoc, jed, hlad, zranění...), přibližnou dobu smrti a případně i zbraně, jakými byla postava ubita (ostré či tupé, sekery či meče atd.). Zároveň odhadneš i počet (pokud byli vyzbrojeni různými zbraněmi) a výšku protivníků. (TP)
  • Ranhojič (1): Podmínka: První pomoc, Léčitel, Anatomie. Ranhojič je brán jako druhý stupeň v léčitelství. Dovednost slouží k záchraně z agónie. Záchranu musíš pořádně zahrát.

Tělesná zdatnost

  • Houževnatost (1/1): i těžce raněn dokážeš pokračovat v boji do prvního/druhého zásahu.
  • Regenerace (1): Všechna zranění včetně vnitřních, omrzlin, popálenin atd. se ti léčí dvakrát rychleji (tj. lehké zranění za asi čtvrt hodinky klidu). Dovednost nepomůže z agónie.
  • Bobuložrout (1): Jsi mnohem odolnější proti jedům – zbraňovým i trávicím. Co by jiného porazilo, to ustojíš se zakymácením. (TP)

Stínové dovednosti

  • Únik z pout (1): Dovednost umožňuje uniknout z pout při herním (tedy volnějším) spoutání. Musíš nejméně půl minuty hrát zřetelné kroucení klouby a snahu se vysmeknout. Pokud nejsi donucen přestat, unikl jsi.
  • Otevření zámku (1): Poradíš si se zámky (domů, truhlic atd.). Přivez si „zámečnické“ nádobíčko – je to herní předmět. Zámkem bude případně označen „glejt“ domu či truhly (pokud bychom neměli zámek reálný, bude tam nějaký jasný symbol). Otevření není instantní. (TP)
  • Vrahoun (1): Tuto dovednost nelze získat na hře. Můžeš si ji vzít předem, pokud na to má tvá postava charakter a spáchala v minulosti úkladnou vraždu (ale vtom případě počítej, že po tobě půjdou pozůstalí a nebudou tě šetřit). Dokážeš protivníka (nesmí o útoku vědět) zasáhnout zezadu do trupu s heslem „Chcípni!“. S měkkou dýkou lze opatrně naznačit skutečné podříznutí. Funguje to jen mimo boj. Pokud má cíl zbroj a nákrčník, nemůže touto dovedností být zabit.
  • Černý trh (0): Máš přístup k lepšímu zboží, ať už to znamená cokoliv (vzácné jedy, ilegální předměty, zajímavé informace). Podmínkou je, že jsi během hry obchodoval věci za celkem aspoň 8 zlatých. Informuj organizátory, že si dovednost bereš – dají instrukce CP obchodníkům.

Řemesla

  • Tesař (1/1): Veškerá práce se dřevem: pokácení stromu a jeho zpracování na 1/2 stavební dřeva, budování herních staveb včetně výdřevy v dolech. Potřebuješ velkou sekeru či pilu. Stavby mají tolik dřevěných (d) životů, kolik dřeva obsahují. (TP)
  • Kameník (1/2): Veškerá práce s kamenem: lámání bloků a jejich sesazování do staveb (mají tolik kamenných (k) životů, kolik kamene obsahují). K lámání potřebuješ krumpáč a místo, kde je skutečný kámen. Samotné lámání je RP záležitost. (TP)
  • Obchodník (0): Máš čuch, co poletí zítra, co se bude prodávat hůř atd. Ptej se CP obchodníků. Podmínkou je uskutečnit osobně obchody celkem za čtyři zlaté. Dostaneš výtisk ceníku.
  • Hornictví a hutnictví (1 bod za stupeň, max. 5 stupňů): Získávání a zpracování rudy. Výstupem jsou tzv. pruty (též zvané ingoty) – ve hře je zastupují hřebíky. Potřebuješ alespoň herní krumpáč (lze mít polní lopatku) a zdroj světla, ale čím stylovější vybavení, tím lépe. Denně smíš vytěžit tolik jednotek rudy, jaký máš stupeň dovednosti, organizátor ti může stanovit malý bonus či postih podle tvého hornického vybavení. Bonus za vybavení je nepřenosný. (TP)
  • Důlmistr / Prospektor (1): Podmínka: Hornictví a hutnictvína 2. stupni. Dovedeš efektivně využívat stávající doly (prohlubovat) a objevovat úplně nové. (TP)
  • Kovář (1 bod za stupeň): Výroba obyčejných i neobvyklých výrobků ze železa i drahých kovů. Běžné věci umí vykovat každý kovář. Jemnější šperkařskou výrobu kování mečů či zbrojí zvládnou jen ti zkušenější. Kovářova síla i dovednost s kladivem se pak může hodit i v boji. (TP)
  • Farmář (1/1/1): Produkuješ denně nějaké (reálné) jídlo (syrové) podle stupně dovednosti. Jaké, to je na tobě a tvém zázemí (zvířata = maso/mléko, mlýn = pečivo, úly = med, pole = obilí, zahrada = zelenina...). Postav si pole nebo zázemí pro zvířata tak, aby bylo jasné, co se zde produkuje. Pokud postavíš různá pole (stáje/výběhy...), zvládáš produkovat více druhů jídla. (TP)
  • Koželuh (1): Umíš vydělat staženou kůži. Potřebuješ rámy, kádě... Jednotka kůže (zvířata stahují Lovci) schne jednu hodinu. Koželužna intenzivně páchne; chceš-li se tímto živit, přivez si i smrad.
  • Theurgie (1 bod za stupeň, max. 8b.): Výroba vysoce užitečných až magických předmětů. Ponecháno na RP. Mohou to být třeba hornické helmy, krosny s velkou nosností, lana na šplh atd.), objevení dalších postupů čeká na tebe. (TP)
  • Alchymie (1 bod za stupeň, max 8b.): Elixíry, výbušniny, amulety, jedy, pečetní vosky… Do začátku můžeš dostat neúplný seznam známých receptur odpovídající minulosti tvé postavy. Další postupy se učíš experimentováním. Kvalitní rekvizity ti podle kvality (posoudí organizátoři) mohou dát bonus k šanci na úspěch při experimentování. (TP)